10 January 2018

Hoe Dropsolid in geen tijd is uitgegroeid tot een scale up met internationale groeihonger

 

Hoe Dropsolid in geen tijd is uitgegroeid tot een scale-up met internationale groeihonger

Nog geen vijf jaar had de Gentse start-up Dropsolid nodig om door te groeien naar de scale-up fase waarin het zich vandaag bevindt. De grootste stroomversnelling kwam er in 2016, met als gevolg een flinke toename van het aantal medewerkers - intussen zijn dat er bijna 60 - en de opening van een satellietkantoor op de Hasseltse Corda Campus. Nu lonkt ook het buitenland. Dan wil je als buitenstaander graag weten wat het succesrecept is. “We focussen heel hard op lokale mid-marketondernemingen”, zegt co-founder Dominique De Cooman in een gesprek met Bloovi. “Bedrijven kiezen voor Dropsolid en het Drupal Digital Experience platform omdat ze net als de grote spelers in hun markt digitaal willen transformeren. Wij geven hen dezelfde wapens, opdat ook zij sterke businessresultaten kunnen neerzetten.”

Hogere ambities

Het jonge Gentse bedrijf dat ooit startte als een Drupal-webbureau is vandaag een digital business company op scale-up niveau, met een brede waaier aan internationale producten. “Concreet helpen we lokale mid-market en kmo-ondernemingen om digitaal meer en betere business te doen”, vertelt Dominique De Cooman. Toen hij samen met zijn vennoot Steven Pepermans in 2013 Dropsolid oprichtte, was dat vanuit de idee om op basis van het Drupal-CMS webomgevingen voor klanten te bouwen. Maar al gauw zouden de founders hun ambities verleggen: op eigen R&D-kracht wilden ze een digitaal platform ontwikkelen waarop kmo’s en de Europese mid-market hun bestaande businessmodel konden uitbouwen.

Digitaal ondernemen makkelijk maken

Na jaren van hard labeur en een flink pak investeringen (met zowel eigen middelen, een kapitaalinjectie van twee business angels alsook 250.000 euro subsidie van het Agentschap Innoveren en Ondernemen om dat platform te ontwikkelen) is Dropsolid nu klaar voor de volgende grote stap. Een groot deel van de ruim 55 werknemers kan zich volledig toeleggen op wat het motto van het bedrijf is: ‘digitaal ondernemen makkelijk maken’. “Ondernemingen in het mid-marketlandschap helpen met kennis, mensen en tools om de digitale kansen te grijpen, dat is waar wij voor staan”, aldus De Cooman.

Zelf trends ontwikkelen

Op de vraag waarom Dropsolid zo hard is gegroeid en waar nu precies het onderscheidend vermogen zit, heeft de CEO gauw een antwoord klaar. “Veel dienstverleners in onze sector zijn blijven hangen in het maken van websites, marketingcampagnes, enzovoort. Terwijl onze ambitie van bij de start was om verder te springen en mid-marketbedrijven en kmo’s te helpen met hun digitaal ondernemen door een volledig platform rond de business te bouwen dat zélf waarde genereert.”

“Zo blijft het ook leuk voor onze eigen mensen. In plaats van telkens weer opnieuw het wiel te moeten uitvinden voor elke nieuwe klant, kunnen zij nu gewoon zélf de trends zetten. Dat zijn zaken die wij als oprichters ook echt aanmoedigen: enerzijds verhoogt dit de betrokkenheid van je mensen en anderzijds stijgt daardoor de waarde van het bedrijf.”

Interview met de twee founders van Dropsolid

“Ons volgende innovatieproject, waarvoor we opnieuw subsidies aanvragen bij VLAIO, betreft het toevoegen van artificiële intelligentie. Door alle user data te gaan verzamelen, daar patronen in te herkennen en er een intelligent dashboard van te maken, willen we alle websites die op ons platform zijn gebouwd, slim maken. Zo zie je maar dat alles wat we ontwikkelen op business- en op technisch vlak, meteen voor iedereen beschikbaar is.”

Van websites naar digitaal ondernemen

“Ons cliënteel bestaat uit mid-marketondernemingen en lokale kmo’s die in het kader van de digitale transformatie op zoek zijn naar hoe ze op een nieuwe manier kunnen connecteren met hun klanten, die op hun beurt steeds veeleisender worden en sneller bediend willen worden. Wij helpen met het opzetten van hun digitale marketingplatform. Het gaat om het vertalen van businessdoelstellingen naar digitale ervaringen.”

Naast vier operationele teams beschikt Dropsolid over een strategisch team, een marketingteam en een team van consultants. “Onze digital consultants zijn geen websiteverkopers en ook geen account managers zoals je die ziet bij marketingbureaus", laat De Cooman duidelijk verstaan. "Bij ons zijn het echte businessadviseurs die nauwgezet gaan kijken hoe de digitale business van de klant best wordt uitgebouwd in functie van diens specifieke behoeftes. En die behoeftes zijn voor elk bedrijf anders. We willen geen groot monster neerzetten, maar stapsgewijs, op een wendbare manier, oplossingen bouwen. Onze aanpak is heel agile. Dankzij onze cloud provider-partners kunnen we tal van extra opties aanbieden.”

 


Zoeken naar langetermijnoplossingen

“Intussen partneren we met UNIZO in het kader van hun Startersroadshow en hebben een paar hele grote spelers ingezien hoe ze ons platform op grote schaal kunnen inzetten”, gaat De Cooman verder. “Zo zijn we momenteel bezig met projecten voor onder andere Soudal en TVH en zullen heel binnenkort ook de 900 Gezinsbond-websites gebruik maken van ons platform.”

"Onze klanten willen in de eerste plaats een duurzame, goed geoliede marketingmachine die haar waarde bewijst. Dat heeft veel meer nut dan het repetitieve werk van een IT-integrator of een klassieke campagne van een digital marketing agency"

Hij vertelt hoe zijn digital marketeers samen met hun kmo-klanten steeds bouwen aan een langetermijnoplossing. “Dat heeft veel meer nut dan het repetitieve werk van een IT-integrator of een klassieke campagne van een digital marketing agency", klinkt het. "Onze klanten willen in de eerste plaats een duurzame, goed geoliede marketingmachine die haar waarde bewijst.”

Nog steeds de werksfeer van een start-up

Het is opmerkelijk hoe Dropsolid erin slaagt de start-upsfeer van de begindagen intact te houden, ook nu het bedrijf in de scale-up-fase zit. “Hoe we dat doen? Door te blijven inzetten op een organisatiecultuur waarbij iedereen wordt uitgedaagd om persoonlijk te groeien en zelf te ondernemen. In ons bedrijf zijn er meerdere voorbeelden van mensen die in een bepaalde functie zijn begonnen en stelselmatig zijn doorgegroeid."

 

 

“Er is ook bewust gekozen voor een heel divers team, waarbij iedereen elkaar helpt en elke individuele medewerker het vertrouwen krijgt om zelf waarde te creëren, voor zowel het eigen bedrijf als voor de klanten. Daarnaast werken we met zelfsturende teams die veel zelf mogen bepalen.”

Buitenlandse verovering

"Dropsolid is er lokaal al in geslaagd de marketing- en webwereld stevig op te schudden en de kmo-wereld het heft in eigen handen te geven, met een aanpak die gebaseerd is op meetbaarheid en automatische opvolging van marketinginspanningen. Nu is de rest van de Europa aan de beurt, wat ons een logische volgende stap leek”, vindt de CEO.

“Zowat de hele Europese mid-market heeft baat bij onze businessaanpak rond digitale strategie. Daarom hebben we het plan opgevat om ons digital experience platform en het hele supportverhaal daarrond nu ook in het buitenland te gaan uitrollen.”

“Recent nog kregen we van de universiteit van Nairobi de vraag of wij geen Drupalopleidingen voor hen willen verzorgen. De vele aanvragen uit het buitenland kwamen tot dusver altijd spontaan binnen, omdat we daar in het verleden nooit echt op hebben gewerkt. Het zijn groeikansen die we vanaf nu wel met beide handen willen grijpen.”

Ben jij de business developer waar Dropsolid naar op zoek is? Het bedrijf zoekt twee sterke profielen, een voor het mid-marketsegment met minstens 5 jaar ervaring en iemand voor het kmo-segment met minstens 2 jaar ervaring. Interesse? Aarzel dan niet en bekijk hier de openstaande vacatures.